‘Walaupun nampak sweet, sedondon dengan isteri.’ Pengantin lelaki, jangan pakai inai di jari. Memang menjadi kebiasaan bagi pengantin lelaki memakai inai di tiga jari semasa upacara pernikahan kerana tidak semua ambil tahu hukumnya.
Memanglah nampak manis bila jari diinaikan, tapi ianya tidak dibenarkan dalam Islam. Ikuti kemusykilan tentang apa hukumnya lelaki memakai inai di hari perkahwinan.
Apakah hukumnya bagi lelaki memakai inai? Kita lihat ketika majlis perkahwinan, selalunya pengantin lelaki akan diinaikan jarinya.
Jawapan:
Inai adalah perhiasan bagi wanita bukannya untuk lelaki. Dalam sebuah hadith, diriwayatkan daripada ‘Aisyah R.Anha:
أَوْمَتِ امْرَأَةٌ مِنْ وَرَاءِ سِتْرٍ بِيَدِهَا كِتَابٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَبَضَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَدَهُ فَقَالَ: مَا أَدْرِي أَيَدُ رَجُلٍ أَمْ يَدُ امْرَأَةٍ. قَالَتْ بَلِ امْرَأَةٌ . قَالَ: لَوْ كُنْتِ امْرَأَةً لَغَيَّرْتِ أَظْفَارَكِ. يَعْنِي بِالْحِنَّاءِ.
Maksudnya:
Seorang wanita memberikan isyarat dari belakang tabir bagi menunjukkan pada tangannya ada surat untuk diberikan kepada Rasulullah SAW.
Walaupun Nampak Sweet
Maka Nabi SAW menggenggam menutup tangannya lalu berkata:
“Aku tidak tahu adakah ini tangan lelaki ataupun tangan perempuan?”. Jawab perempuan tersebut: “Perempuan”.
Lalu Baginda berkata: “Jikalau kamu ini perempuan, nescaya akan lakukan perubahan pada kuku-kuku kamu (iaitu dengan inai)”.
Ads
Riwayat Abu Daud (4166), al-Nasa’ie di dalam al-Kubra (9311) & Ahmad di dalam Musnadnya (26258). Al-Albaani menilainya Hasan.
Di dalam ‘Aun al-Ma’bud disebutkan bahawa hadith di atas menunjukkan kepada tersangat digalakkan bagi wanita untuk mengenakan inai.
Al-Sanadi mula menyebutkan bahawa yang disebutkan dengan (لَوْ كُنْتِ امْرَأَةً) itu membawa makna: “Sekiranya kamu meraikan syiar bagi wanita, nescaya kamu akan mengenakan inai pada tanganmu”.
Sedondon Dengan Isteri
Setelah mengetahui bahawa inai itu adalah perhiasan bagi wanita, maka dalam sebuah hadith yang lain terdapat larangan bagi menyerupai wanita. Sabda Nabi SAW daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
Maksudnya: Rasulullah SAW telah melaknat golongan lelaki yang menyerupai wanita dan golongan wanita yang menyerupai lelaki.
Riwayat Al-Bukhari (5885)
Al-Imam Ibn Battal Rahimahullah menyebutkan bahawa al-Tabari Rahimahullah mengatakan bahawa pada hadith di atas terdapat fiqhnya iaitu tidak boleh bagi lelaki menyerupai wanita pada sudut pakaian, perhiasan yang dikhususkan buat wanita.
Ads
Pengantin Lelaki
Dalam sebuah hadith yang lain, Rasulullah SAW pernah membuang daerah lelaki mukhannas yang mengenakan inai pada kedua tangan dan kakinya. Daripada Abu Hurairah RA:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِمُخَنَّثٍ قَدْ خَضَبَ يَدَيْهِ وَرِجْلَيْهِ بِالْحِنَّاءِ فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: مَا بَالُ هَذَا. فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ يَتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ. فَأُمِرَ بِهِ فَنُفِيَ إِلَى النَّقِيعِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلاَ نَقْتُلُهُ فَقَالَ: إِنِّي نُهِيتُ عَنْ قَتْلِ الْمُصَلِّينَ.
Maksudnya:
Sesungguhnya Nabi SAW telah didatangkan kepada Baginda seorang mukhannas yang mana telah menginai kedua tangan dan kakinya. Maka berkata Nabi SAW:
“Apa halnya dengan lelaki ini?”. Maka dikatakan: “Ya Rasulullah, lelaki ini menyerupai wanita”. Lalu Rasulullah SAW mengarahkan agar lelaki tersebut di buang daerah ke al-Naqii’.
Maka mereka berkata: “Ya Rasulullah, mengapa kita tidak membunuhnya?”. Maka jawab Baginda: “Sesungguhnya aku dilarang untuk membunuh orang yang solat”.
Riwayat Abu Daud (4928). Al-Arnout mengatakan sanadnya dhoif (lemah).
Jangan Pakai Inai Di Jari
Berdasarkan kenyataan di atas. Kami cenderung mengatakan bahawa tidak dibenarkan bagi lelaki untuk mengenakan inai pada kedua tangan atau kaki mereka dan digalakkan bagi perempuan yang telah berkahwin untuk berinai bagi tujuan berhias. Ini kerana berinai itu termasuk di dalam perhiasan wanita.
Ads
Oleh itu, tidak boleh bagi lelaki untuk berinai samaada bagi tujuan perkahwinan ataupun selainnya atas dasar berhias, agar nampak cantik dan sebagainya melainkan untuk tujuan berubat yang mana dengan berinai boleh membantu menyembuhkan penyakit-penyakit tertentu.
Adapun bagi lelaki untuk mengenakan inai pada rambut, maka hal yang demikian itu tiada masalah. Ini kerana terdapat hadis yang membenarkannya.
Selagi nyawa di kandung badan, selagi itulah kita digalakkan mencari ilmu. Lebih-lebih lagi menimba ilmu agama yang boleh dijadikan bekalan dunia akhirat. Biar dalam keadaan serba sederhana, namun semangat mendalami ilmu Allah tetap diteruskan.
Seperti perkongsian dalam laman sosial Facebook memberitahu kedaifan penuntut di sebuah tahfiz yang menuntut ilmu tanpa ada bekalan elektrik di tempat kediaman.
Bukan itu sahaja anak-anak tahfiz dari Maahad Tahfiz AL_QAUSAR, Kodiang Kedah ini tidur atas lantai tanpa tilam dan juga tiada kipas bagi menyejukkan badan.
Namun masing-masing tidak pernah merungut, malah tetap cekal dan tenang belajar Hafal Al-Quran. Malah kedaaan sebegitu menyebabkan hati sayu tika melihat kedaifan anak-anak tahfiz ini.
Mereka tidak meminta sumbangan peruntukan yang banyak, tetapi cukuplah sekadar ada bekalan elektrik agar belajar bukan lagi dalam cahaya pelita atau lilin.
“Kami dah biasa dah mengaji, makan, tidoq dan mandi pakai api pelita api lilin ni saja, cuma kalau ada elektrik dan lampu, syukur alhamdulillah.”
Mungkin anak-anak yang belajar Hafal Al-Quran ni kelihatan tenang tidak mengeluh tapi bagi yang datang dan lihat, terasa sayu sangat-sangat. Allahu.
Maahad Tahfiz AL-QAUSAR yang berada di Pida 5, Mukim Putat, Kampung Tok Kepak, Kodiang Kedah ni dah beroperasi selepas siap dibina tapi hanya untuk tempat berteduh sahaja dari hujan panas.
Anak-anak ini tidur atas lantai tanpa tilam dan katil. Tidur malam tanpa kipas. Mengaji Al-Quran siang hari hanya mengharapkan angin luar masuk ke tingkap dari sawah padi.
Kerana kekurangan dana dan bantuan, anak-anak ini meneruskan pembelajaran tanpa bekalan elektrik. Wiring dah buat sedikit tapi tak dapat teruskan sebab tak cukup duit.
Anak-anak ini juga bukan dari golongan keluarga orang kaya. Hanya ilmu agama sahaja harapan keluarga untuk ubah masa depan suatu masa nanti.
Maahad Tahfiz AL-QAUSAR ini masih lagi memerlukan peruntukkan untuk membina surau, asrama, tempat makan, longkang dan jalan masuk. Tanpa longkang sempurna, dikhuatiri air dari sawah masuk ke kawasan penempatan anak-anak ini.
Tapi paling utama untuk anak-anak ini sekarang adalah bekalan elektrik. Dengan adanya bekalan elektrik, anak-anak ini dapat belajar, tidur dan makan lebih selesa. Ada kipas dan cahaya lampu.
Untuk membuat penyambungan wiring semula dan pemasangan elektrik, Maahad Tahfiz AL-QAUSAR memerlukan anggaran dalam RM15,000 sahaja lagi.
Anda boleh sumbangkan terus ke: Nama Akaun: Maahad Tahfiz AL-QAUSAR Bank: RHB Nombor akaun: 25205500011418
Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin terus pergi dan memberi sumbangan, boleh hubungi Ustaz Musa yang menguruskan Maahad Tahfiz ini: 017-2014799.
Lokasi: Maahad Tahfiz AL-QAUSAR, Lokasi Pida 5, Mukim Putat, Kampung Tok Kepak, 06100 Kodiang Kedah.
Sumbangan dari anda bakal memberi sinar baru untuk anak-anak Tahfiz ini. Berapa pun sumbangan anda, mereka akan terima. Bekalan untuk hari akhirat anda.
Mohon rakan-rakan SHARE post ini untuk membantu Maahad Tahfiz AL-QAUSAR supaya dapat membuat pemasangan bekalan elektrik.
Sorang sedikit bagi dana dan share post ni insyallah dapat selesaikan masaalah anak-anak di sini. Mana tahu dari Share post ni ada orang beri sumbangan, dapat juga ‘saham’ untuk akhirat anda. Amin..
KASHOORGA: Sesungguhnya berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Jika ada yang berminat untuk menghulur sumbangan, bolehlah berbuat demikian. Sesungguhnya hanya Allah dapat membalas setiap kebaikan yang diberikan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pelbagai pengalaman diperolehi bagi penunggang atau rider makanan yang menjalankan perkhidmaatn penghantaran makanan kepada pelanggannya.
Viral baru-baru ini apabila seorang rider telah barkongsi satu gambar memaparkan nota ringkas dari pelanggannya yang telah membuatkan ramai tersentuh hati.
Menerusi perkongsian di laman twitter @IjamShahnon yang merupakan seorang rider menghantar makanan telah menunjukkan gambar upah berupa tip RM50 diterimanya dari seorang wanita.
Apa yang menyentuh hatt apabila ada selitan nota dari wanita ini yang memohon agar rider berkenaan mendoakan dirinya dikurniakan zuriat secepat mungkin.
Menurutnya dia telah menunggu hampir tiga tahun untuk mendapatkan anak.
Wanita itu juga turut memberi doa bat semua rider agar sentiasa selamat dan berada dalam lindungan Yang Maha Esa.
Sebaik di muat naik status berkenaan dengan mendapat like lebih 15K dan butang retweet lebih 11K, rata-rata warganet mengharapakan dia mendapat apa yang dihajati selama ini.
Malah mereka turut mendoakan agar doa dan hajat wanita ini dimakbulkan Allah untuk memperoleh zuriat yang soleh dan solehah.
Semoga dikurnia zuriat yang jadi pnyejuk mata
Moga impian dan doa termakbul
Sentiasa semua rider berada dalam lindungan Allah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Soalan: Apakah terdapat doa-doa yang thabit daripada Nabi SAW tentang doa kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Setiap insan yang bernyawa pasti akan menemui ajal dan ajal itu tidak akan cepat atau lambat walau sesaat pun. Apabila terpisahnya roh daripada jasad maka ia juga sebenarnya telah terpisah daripada alam dunia.
Dengan itu, segala perkara atau amalannya ketika di dunia akan terputus daripadanya melainkan tiga perkara berdasarkan sebuah hadith yang sahih daripada Imam Muslim:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila matinya seseorang insan maka akan terputuslah amalannya melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan juga anak soleh (atau solehah) yang mendoakan kepada kedua ibubapanya.” [Riwayat Muslim (1631)]
Imam al-Nawawi mengatakan para ulama memahami hadith ini dengan mengatakan bahawa amalan si mati akan terputus dengan kematiannya dan terputus juga pembaharuan pahala baginya melainkan pada tiga perkara ini. [Lihat: al-Minhaj: 85/11]
Berdasarkan soalan di atas, memang terdapat beberapa doa yang boleh diamalkan oleh seseorang anak dalam mendoakan arwah ibu dan bapanya. Di sini, kami nukilkan beberapa doa yang diajar oleh Allah SWT sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran:
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman ketika berlakunya penghitungan amal serta pembalasan.”
Firman Allah SWT:
رَّبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ
Nuh:28
Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku dan bagi kedua ibu bapaku.”
Tambahan pula, di dalam berdoa terdapat keluasan selagimana doa atau makna doa itu adalah baik dan tidak bercanggah dengan agama maka ia dibenarkan di samping tidak menafikan bahawa doa yang terbaik adalah doa yang terdapat di dalam al-Quran dan juga hadith Nabi SAW yang sahih.
Di samping itu juga, doa yang terbaik juga adalah doa yang difahami dan tidak semestinya di dalam bahasa arab. Ini kerana, jika seseorang itu berdoa dengan apa yang difahami maka itu akan menghadirkan hatinya ketika berdoa.
Penutup
Kesimpulannya, seseorang itu boleh berdoa dengan apa jua doa sekalipun kepada ibu dan bapanya yang telah meninggal dunia dengan syarat doa tersebut tidak mengandungi perkara-perkara yang bertentangan dengan agama serta makna doa itu baik.
Selain itu juga, seseorang itu perlulah meraikan adab-adab ketika berdoa agar ia boleh mendatangkan kekhusyukan ketika berdoa. Semoga roh ibu dan bapa yang telah pergi ditempatkan dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang beriman serta dimasukkan ke dalam syurga Firdaus. Amin.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...