Isi Kandungan
ToggleIslam adalah agama yang mempermudahkan, namun kemudahan yang diberikan harus memenuhi syarak. Tiada istilah tolak ansur dalam hal ini kerana Allah sangat menjaga maruah hamba-Nya.
Hal ini termasuklah membenarkan wanita bekerja bagi membantu suami menambah pendapatan keluarga. Namun bagi memastikan rezeki yang diperoleh itu berkat, dan tidak mendapat kemurkaan Allah maka Muslimah yang bekerja harus mematuhi tiga syarat yang digariskan. Kita ikuti penjelasan ustaz Azhar Idrus tentang perkara ini.
Ulamak telah menetapkan peraturan ke atas mana-mana perempuan Islam yang hendak bekerja di luar rumah yang mana diringkaskan atas tiga syarat:
Pertama : Pakaian ikut syarak
Sentiasa dengan pakaian yang mengikut syarak yang sempurna dan memakai tudung yang luas dan longgar.
Firman Allah :
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖوَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖوَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ
Ertinya : “Dan jangan kaum perempuan itu mendedahkan perhiasan mereka kecuali yang zahir sahaja dan hendaklah mereka melabuhkan tudung mereka atas segala dada mereka dan tiada mereka mendedahkan perhiasan mereka itu melainkan bagi suami-suami mereka…” (An-Nur : 31)
Kedua : Dapat izin suami
Dengan izin suami jika perempuan yang sudah berkahwin dan izin bapa jika dia belum berkahwin.
Telah diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. katanya : Sungguhnya isteri Khas’am r.a. telah datang kepada Nabi saw dan bertanya :
يا رسول الله: ما حق الزوج على زوجته؟ قال: حقه عليها ألا تخرج من بيتها إلا بإذنه فإن فعلت لعنتها ملائكة السماء وملائكة الرحمة وملائكة العذاب حتى ترجع
Ertinya :
“Wahai Rasulullah! Apa hak suami yang wajib atas isteri? Sabdanya : Hak suami atas isteri itu bahawa dia tidak keluar dari rumahnya kecuali dengan izin suami. Maka jika dia keluar tanpa izin suami nescaya melaknat akan dia oleh malaikat di langit dan malaikat rahmat dan malaikat azab sampai dia kembali.” (Hadith riwayat Al-Bazzar dan Abu Ya’la dan Al-Haithami)
Ketiga : Tidak bercampur dengan lelaki
Ketiadaan bercampur dengan lelaki atau bersunyi dengan lelaki.
Telah diriwayatkan dari Umar r.a. sabda Nabi SAW :
ألا لا يخلُوَنَّ رجلٌ بامرأة إلا كان ثالثهما الشيطان
Ertinya : “Tiadalah seorang itu bersunyian dengan perempuan kecuali adalah orang ketiganya ialah syaitan.”(Hadith riwayat Ahmad dan Tirmizi dan Nasaie)
Inilah tiga syarat utama orang perempuan yang hendak keluar dari rumah sama dengan tujuan bekerja atau lainya dan ada beberapa lagi syarat yang sebut oleh fuqahak dalam kitab-kitab mereka dan tiga syarat di atas adalah yang paling utama.
Sumber: ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tak Kira Bermusafir Dekat Atau Jauh, Bab Solat Jangan Sesekali Tinggal
Isi Kandungan
ToggleMelancong bersama keluarga mahupun teman-teman memang menyeronokkan. Walau bagaimanapun sebagai Muslim, kewajiban untuk mengerjakan solat mesti dijaga sebaik-baiknya.
Semasa melancong atau bermusafir kita dibenarkan atau diberi kemudahan untuk melakukan solat jamak dan qasar.
Tidak kira musafir ke tempat jauh atau dekat, isu solat tidak boleh dipandang remeh.
Antara sedar atau tidak, ramai yang melakukan kesalahan berulang akan hal yang wajib seperti solat.
Berikut perkongsian Azie Sam dari Kembara Impian tentang percutian di bumi Korea.
HARI PERTAMA
Jadual penerbangan ke Seoul Korea kira-kira jam 2.15 petang. Sebelum menaiki kapal terbang, kami sempat solat jamak zohor asar di surau lapangan terbang. Perjalanan mengambil masa selama 6 jam perjalanan. Waktu perbezaan pula adalah di Korea 1 jam awal berbanding di Malaysia. Sampai je di airport Incheon kami menaiki mpv untuk ke hotel. Airport ke hotel mengambil masa selama 45 minit. Kami mengerjakan solat jamak takhir maghrib isyak di hotel sahaja. Untuk makan malam pula kami cuma makan di bilik hotel sahaja kerana kepenatan berada lama di dalam flight.
HARI KE DUA
Bermula pengembaraan kami di bumi Seoul Korea. Seawal pagi kami keluar hotel menuju ke Istana Gyeongbokgung yang menjadi mercu tanda istana lama yang dikenali sebagai istana yang diberkati syurga. Kami sempat menyaksikan persembahan upacara pertukaran pengawal dengan penuh istiadat.
Perjalanan diteruskan di Insadong street di mana pelbagai cenderahati yang bermotifkan kebudayaan Korea ada dijual di sini. Ianya tidak jauh dari Istana Gyeongbokgung. Di sini juga kami menikmati makan tengahari di restoran Nirvana Halal Kitchen yang menyediakan makanan menu india muslim. Kami juga mengambil kesempatan solat jamak zohor asar di restoran ini dan mereka juga menghormati dan memahami permintaan kami untuk bersolat di situ.
Setiap kali makan di restoran halal dan lazimnya waktu tengahari, kami akan pastikan telah masuk waktu zohor untuk memudahkan kami menumpang solat di restoran tersebut kerana bagi kami restoran halal dan pastinya ada menyediakan ruang solat untuk pekerjanya dan kami meminta izin untuk memnunaikan solat di situ.
Perjalanan diteruskan ke Bukchon Hanok Village dan Namsangol Hanok Village di mana tempat ini memaparkan perkampungan lama penduduk Korea pada zaman dahulu.
Waktu solat maghrib dan isyak kami akan lakukan di bilik hotel.
HARI KE TIGA
Perjalanan hari ketiga diteruskan untuk ke Pulau Nami di mana pulau ini sangat terkenal dengan drama Korea ‘Winter Sonata’ Saya yakin ramai yang mengetahui drama tersebut. Ia dipanggil Pulau Romantik Winter Sonata kerana penggambaran drama tersebut di Pulau Nami ini. Sangat cantik dan indah. Seharian kami menyelusuri pulau ini. Untuk makan tengahari, ada restoran Asian cuisine yang menjanjikan restoran ini adalah restoran halal. Kami menikmati makan di sini.
Dan untuk solat, ada disediakan Musolla Prayer Room yang sangat selesa dan luas di sebelah restoran tersebut dan selepas makan tengahari kami terus menunaikan solat jamak zohor asar. Pulau ini mesra muslim.
Setelah seharian menikmati indahnya pulau ini, kami pulang ke hotel dan menunaikan solat jamak maghrib isyak dan berehat.
HARI KE EMPAT
Rugi rasanya jika ke Korea tidak merasai taman tema yang terbesar dan paling seronok iaitu Everland. Perjalanan mengambil masa kira kira 1 jam setengah dari Bandar Seoul dengan menaiki bas. Kami menghabiskan masa setengah hari di sini, bermain dan merakam gambar untuk kenangan. Kami makan tengahari dengan membawa bekal dari hotel untuk alas perut.
Selepas berpuas hati Everland ini, kami meneruskan perjalanan ke Itaewon iaitu Bandar yang dikenali sebagai Bandar muslim. Sesampai je di Itaewon ini kami ke satu satunya masjid yang gah berada di Korea ini untuk menunaikan solat jamak takhir asar zohor.
Sepanjang perjalanan di Bandar Itaewon ini pelbagai restoran muslim yang kami jumpa. Hampir kesemua restoran di sini adalah halal. Ramai juga jumpa orang orang muslim seperti Indonesia, Pakistan. Arab dan tidak kurang dari Malaysia sehinggakan kebanyakkan pekerja di restoran restoran ini fasih menggunakan bahasa Melayu. Patutla orang namakan ia Bandar muslim. Kami tidak melepaskan peluang makan makanan street food yang pelbagai.
Setelah beberapa jam menikmati Bandar muslim ini dan menikmati pelbagai makanan, kami sekali lagi solat di Seoul Central Korea ini untuk menunaikan solat jamak Maghrib Isyak.
Dan pulang ke hotel dengan senang hati.
HARI KE LIMA
Hari kelima masih bersemangat seperti hari hari sebelumnya. Pagi pagi kami keluar untuk ke Namsan Tower yang menjadi mercu gah orang Korea. Mendaki ke Namsan Tower ini dengan menaiki cable car dan apabila sampai di puncak, kita boleh menikmati panorama keseluruhan Bandar Seoul yang sangat indah. Banyak juga yang menarik di atas ini antaranya adalah padlock love di mana boleh abadikan nama yang digantung di sepanjang jalan di Namsan Tower ini.
Selesai menikmati, kami turun juga dengan menaiki cable car dan terus ke restoran yang famous di kalangan orang Malaysia iaitu ‘kampungku.’ Restoran ini sangat dekat dengan Namsan Tower dan terletak tengah Bandar Seoul.
Pelbagai hidangan yang disediakan dari makanan Korea itu sendiri, nasi lemak, nasi goreng, pizza, makanan barat dan banyak lagi. Seperti biasa waktu makan adalah waktu terbaik untuk kita mengambil kesempatan untuk solat jamak zohor asar sebelum meneruskan perjalanan. Di restoran ini ia juga menyediakan ruang solat yang luas dan selesa di tingkat 3 restoran tersebut.
Perjalanan di teruskan ke Myeongdong street. Syurga bagi wanita yang suka dengan barangan kosmetik dan penjagaan kecantikan. Di sini terdapat pelbagai street food terutaman makanan korea yang harus dicuba. Cuma perlu berhati hati dalam pemilihan untuk mencari makanan halal. Kami mengambil inisiatif di mana memilih makanan yang tidak berasaskan haiwan dan memilih untuk mencari kedai yang ada mempamerkan logo halal.
Sepanjang di bumi Korea, kami banyak mengambil buah buahan untuk mengalas perut dan memberikan tenaga yang baik sepenjang perjalanan.
HARI KE ENAM
Pagi ini kami sempat membeli cenderahati untuk di bawa pulang ke Malaysia di pasar Namdaemun kerana pasar ini buka seawal jam 6 pagi. Jam 11 kami bertolak dari hotel ke airport untuk pulang ke Malaysia. Selepas check in luggage, kami terus makan tengahari di restoran halal yang berasaskan indian food dan solat jamak zohor asar di sini.
Bagi saya, kemudahan makanan halal dan ruang solat di bumi Korea tidak susah jika kita berusaha mencari dan menjaganya walaupun sedang bermusafir. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.
Yang dipelajari adalah bumi Korea walaupun bukan negara Islam tapi ianya mesra muslim. Bermusafir ini banyak hikmahnya bukan sekadar berseronok sahaja. Menikmati kebesaran Allah swt adalah sesuatu yang sangat dituntut.
Sumber kredit: Azie Sam dari Kembara Impian
HIKMAH DISYARIATKAN SOLAT QASAR/JAMAK
Sabda Rasullah SAW maksudnya:
“Sesungguhnya Allah suka dilaksanakan rukhsah (keringanan) yang diberikan olehNya seperti Allah membenci dilakukan maksiat kepadaNya”. (Hadis riwayat Ahmad).
- Meringan/memudahkan umat Islam untuk menunaikan solat dalam perjalanan.
- Tanda kasih sayang Allah SWT kepada manusia.
- Supaya solat fardu dapat dilaksanakan dalam apa keadaan sekalipun.
- Menggalakkan umat Islam bermusafir/melancong/ziarah-menziarahi bagi menambahkan keimanan dan mengeratkan tali persaudaraan.
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Titisan Air Wuduk Tolak Kita Daripada Api Neraka, Ini Hukum Lap Air Sembahyang
Isi Kandungan
ToggleTitisan air wuduk tolak kita daripada api neraka, ini hukum lap air sembahyang setelah kita berwuduk. Ada yang menegah agar tidak terus mengelap air setelah kita berwuduk.
Dilarang sama sekali mengelap air sembahyang kerana dikatakan setiap titisan itu akan menolak api neraka. Tapi bagaimana jika seseorang itu tak selesa dan membuatkan telekung boleh jadi basah. Betulkan kita dilarang untuk mengelap air sembahyang?
Artikel Berkaitan: Ini Sebab Rasulullah Sanggup Tunggu Kucing Minum Air Wuduknya
Titisan Air Wuduk
Wuduk adalah salah satu ibadah yang cukup penting dalam agama Islam. Wuduk bukan sekadar meratakan air ke anggota badan yang terpilih, bahkan wuduk adalah penanda aras bahawa Islam adalah agama yang sangat menitik-beratkan kebersihan.
Apabila kita mengambil wuduk untuk solat, pastilah anggota yang disapukan air tadi basah. Lalu, adakah kita perlu mengelap air tersebut atau membiarkan sahaja ia kering secara semulajadi? Apakah hukum mengeringkan air wuduk tadi?
Tolak Kita
Hukum mengeringkan air wuduk pada anggota
Para ulama berbeza pendapat mengenai isu ini. Ada yang mengatakan bahawa perbuatan mengelap air wuduk ini dibolehkan, manakala sebahagian lagi berpendapat bahawa hukumnya makruh bagi seseorang yang mengeringkan anggota badannya setelah berwuduk.
Pendapat yang mengharuskan perkara ini menyatakan bahawa asal hukum bagi sesuatu perkara itu adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharamannya.
Daripada Api Neraka
Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab-kitab usul feqh:
Maka mereka berpendapat bahawa selagi mana tidak terdapat nas yang melarang perbuatan ini, maka ia kekal kepada hukum asalnya iaitu keharusan.
Pendapat ini dipegang oleh tokoh besar seperti Imam Ahmad dan selainnya.
Bahkan, para sahabat seperti saidina Usman, al-Hasan bin Ali dan Anas bin Malik turut menggunakan kain lap selepas berwuduk seperti mana yang dinyatakan oleh Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi dalam kitabnya, Al-Mughni (1/195)
Ini Hukum
Manakala pendapat kedua yang menyatakan bahawa menyapu atau mengeringkan anggota badan setelah berwuduk adalah makruh, mereka berdalilkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Maimunah R.anha, beliau berkata:
Maksudnya: Aku membawakan kepada Nabi S.A.W secebis kain (setelah baginda mandi junub), maka baginda tidak menerimanya. Lalu baginda menghilangkan sisa-sia air di badan baginda menggunakan tangannya. Riwayat Al-Bukhari (274)
Demikian juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas RA beliau berkata:
Maksudnya: Sesungguhnya Nabi S.A.W mandi, lalu dibawakan kepada baginda kain pengelap dan baginda tidak menyentuhnya.
Kemudian baginda menyapu saki baki air di badan baginda menggunakan tangannya.
Riwayat Al-Nasai (255)
Kedua-dua hadis di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW tidak menggunakan kain yang diberikan kepadanya untuk mengelap anggota badan baginda setelah mandi.
Maka golongan yang berpegang dengan pendapat yang kedua menjadikan nas ini sebagai hujah bahawa makruh hukumnya menggunakan kain pengelap sama ada tuala dan seumpamanya bagi mengeringkan anggota badan setelah wuduk.
Baca Di Sini:
Hukum Berwuduk Menggunakan Air Banjir, Boleh Atau Tidak Jika Tiada Bekalan Air Bersih
10 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Mengambil Wuduk
Lap Air Sembahyang
Terdapat juga pandangan yang mengatakan bahawa perbuatan mengelap itu adalah disunatkan kerana terdapat padanya keselamatan dari debu-debu najis dan seumpamanya.
Inilah pendapat yang disebutkan oleh Al-Syeikh Al-Furani, Imam al-Ghazali, Al-Ruyani, dan Al-Rafi’e.
Kesimpulan:
Perbuatan hukum mengelap air wuduk dengan tuala atau seumpamanya adalah harus. Kami tidak menemui dalil yang menyatakan bahawa air wuduk ini akan menjadi pendinding api neraka sehingga kita dimakruhkan untuk mengelapnya.
Bahkan dalam sunnah, Rasulullah SAW tetap mengelap air wuduk baginda, cumanya baginda mengelapnya dengan tangan baginda.
Tiada ulama yang mengharamkan mengelap air wuduk dengan kain atau tuala.
Malah, jika kita tidak mengelap air wuduk sehingga memudaratkan diri kita seperti sewaktu kita berada di tempat yang sangat sejuk, hukumnya adalah disunatkan untuk kita mengelap air wuduk itu dengan segera.
Begitu juga jika kita tidak merasa selesa andai tidak mengelapnya seperti membuatkan pakaian kita kebasahan, maka ada keperluan untuk kita mengelapnya.
Hukumnya Harus
Apakah hukum mengelap air wuduk?
Hukum mengelap air wuduk dengan tuala atau seumpamanya adalah harus. Bahkan dalam sunnah, Rasulullah SAW tetap mengelap air wuduk dengan tangan baginda.
Betulkah kita dilarang lap air wuduk selepas berwuduk kerana setiap titisan itu akan menolak api neraka?
Kami tidak menemui dalil yang menyatakan bahawa larangan mengelap air wuduk kerana titisan air wuduk ini akan menolak daripada api neraka.
Bolehkah saya keringkan air wuduk dengan tuala?
Boleh kerana hukum mengelap air wuduk dengan tuala adalah harus.
Kashoorga : Semoga Allah menerima segala amalan kita.
Sumber : Tanyaustaz.com
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Sengaja Tinggalkan Solat Tapi Dosa Inilah Paling Banyak Berlaku Dalam Rumah Kita
Isi Kandungan
ToggleRamai tahu solat itu wajib. Malah meninggalkannya dengan sengaja hukumnya berdosa besar. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli ketika menjadi Mufti Wilayah sebelum ini pernah menulis di akaun Instagramnya, ada pasangan suami isteri yang bercerai kerana ada pasangan enggan solat lima waktu.
Kata beliau lagi, kegagalan menjaga rukun Islam kedua itu menyebabkan wujudnya habluminassyaitan iaitu hubungan yang terbina antara manusia dengan syaitan.
“Kalau solat ini merupakan hablumminannas (hubungan sesama manusia), bila mana wujudnya habluminnallah (hubungan manusia dengan Allah), hablumminannas akan terwujud.
“Bila wujudnya hablumimallah, maknanya tak wujud lagi hablumminasyaitan kerana sifat syaitan akan pisahkan suami isteri, tetapi apabila ini berlaku, dia akan jadi kukuh dan ampuh,” katanya.
Hari ini dapat dilihat segelintir pasangan yang tidak menitik beratkan soal solat dalam kehidupan rumahtangga mereka. Baik ibu, ayah mahu pun anak-anak juga seakan tidak mempedulikan ibadah ini, seolah-olah makan itu perkara wajib dan solat lima waktu itu perkara sunat (moga keluarga kita dijauhkan).
Bagi yang kurang sedar betapa pentingnya ibadah solat ini, kalau kita mampu sedekah RM1 juta sekali pun tapi semua ibadah kita itu tidak diterima Allah jika tidak bersolat.
Memetik dari perkongsian dari page Mufti Pulau Pinang, ibadah solat ini amat penting, perlu dijaga dan jangan sekali memberi alasan kenapa kita tidak mampu bersolat.
Jelas Mufti Pulau Pinang ini, solat merupakan ibadah yang utama dalam syariat dan ia berada pada kedudukan yang tinggi dan agung. Disebabkan kedudukan solat yang sangat agung ini, Allah SWT menyeru agar setiap insan yang beriman mendirikannya, sebagaimana firman-Nya:
وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Maksudnya: Dan dirikanlah kamu akan solat serta berikanlah zakat; dan taatlah kamu kepada utusan Allah; supaya kamu beroleh rahmat. (Surah al-Nur ayat 56)
Perintah agar mendirikan serta menjaga solat banyak dinyatakan di dalam al-Quran, antaranya firman Allah SWT:
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا
Maksudnya: Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri dan duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (Surah Al-Nisa’ ayat 103)
Hikmah di sebalik perintah mendirikan solat itu adalah untuk menghindarkan diri seseorang individu daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran. Ini telah dijelaskan dalam firman Allah SWT:
اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
Maksudnya: Bacalah serta ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. (Surah Al-Ankabut ayat 45)
Rasulullah SAW bersabda:
عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبْدُ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلاَتُهُ، فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ، وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ، فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ، قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ: انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ تَطَوُّعٍ فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنَ الفَرِيضَةِ، ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ. (رواه الترمذي)
Maksudnya: Dari Abu Hurairah dia berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya amal yang seorang hamba yang pertama kali dihisab di hari Kiamat adalah solatnya. Jika solatnya bagus, maka dia berjaya. Dan jika solatnya rosak, maka dia akan menyesal dan rugi. Maka jika ada yang kurang dari solat fardunya, Allah SWT berfirman, “Lihatlah kalian, apakah hamba-Ku mempunyai (amal) solat sunnah, maka itulah yang dapat menyempurnakan kekurangan fardunya, kemudian semua amalnya (juga) seperti itu.” (Hadis riwayat Tirmizi, no. 413 dan al-Nasa’i, no. 466. al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahawa hadis ini sahih.)
Allah mencampakkan orang yang meninggalkan solat dengan sengaja ke dalam neraka Saqar;
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ٤٢ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ٤٣
Maksudnya: (Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka berkata): "Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar?" Orang-orang yang bersalah itu menjawab: "Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan solat; (Surah al-Muddathir ayat 42-43)
Dan Allah SWT juga berfirman:
إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلالٍ وَسُعُرٍ ٤٧ يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ ٤٨
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang berdosa berada dalam keadaan sesat (di dunia), dan (di akhirat pula mereka berada dalam) api neraka. Semasa mereka diseret di dalam neraka (dengan tertiarap) atas muka mereka, (serta dikatakan kepada mereka): rasalah kamu bakaran api neraka.(Surah al-Qamar ayat 47-48)
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ ٦ الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ ٧
Maksudnya: Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu; diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang satu; maka hendaklah kamu tetap teguh di atas jalan yang betul lurus (yang membawa kepada mencapai keredaan-Nya), serta pohonlah kepadanya mengampuni (dosa-dosa kamu yang telah lalu). dan (ingatlah), Kecelakaan besar bagi orang-orang yang mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain); "Iaitu orang-orang yang tidak memberi zakat (untuk membersihkan jiwa dan harta bendanya) dan mereka pula kufur ingkar akan adanya hari akhirat". (Surah al-Fussilat ayat 6-7)
Pendapat ulama mengenai isu sengaja tinggalkan solat atau kerana rasa malas?
Memandangkan kedudukan ibadat solat yang begitu penting, maka solat fardu sama sekali tidak boleh diabaikan atau ditinggalkan dengan sewenang-wenangnya. Ulama sepakat berpendapat, mereka yang mengingkari kewajipan solat dihukumkan sebagai kafir. Bagaimanapun jika meninggalkannya disebabkan sifat malas tetapi masih mengakui kewajipannya, menurut Imam Malik dan Imam al-Syafie orang tersebut hanya dianggap fasiq. (Lihat: Nayl al-Awtar, juz. 1, Matba’ah Mustafa al-Bab al-Halibi, hlm. 240-241)
Golongan tersebut hanya dipandang fasiq (melakukan dosa besar) dan disuruh bertaubat. Jika dia tidak mahu bertaubat, nescaya dibunuh (hukum hudud) selaku suatu hukuman yang mesti dijalankan.
Oleh yang demikian ibadat solat perlu dipelihara dan dilaksanakan oleh setiap muslim. Pengabaiannya akan menjejaskan kedudukannya sebagai seorang muslim. Sabda Rasulullah SAW:
عَنْ أَبِي سُفْيَانَ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرًا يَقُولُا سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلَاة
Maksudnya: Dari Abu Sufyan dia berkata, saya mendengar Jabir berkata, “Saya mendengar Nabi SAW bersabda: “Sungguh, yang memisahkan antara seorang lelaki dengan kesyirikan dan kekufuran adalah meninggalkan solat’.”
(Hadis riwayat Muslim No: 116)
Perbahasan Ulama
Hukuman bagi orang yang meninggalkan solat akan bergantung kepada keadaan sama ada ia ditinggalkan dengan sengaja atau tidak sengaja. Meninggalkan solat dengan sengaja ada dua cara:
Keadaan pertama: Meninggalkan solat kerana ingkar tentang kewajipannya (tidak mengaku akan wajibnya hukum solat itu).
Dalam keadaan ini hukum orang yang ingkar itu ialah kafir murtad dengan ijmak ulama, kerana hukum wajib solat itu telah nyata dan dimaklumi dalam agama Islam. Sikap mengingkarinya menunjukkan orang itu telah mendustakan Allah dan Rasulullah SAW dan dia adalah sama dengan orang-orang kafir yang disifatkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya:
وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ
Maksudnya: Dan apabila kamu menyeru (azan) untuk mengerjakan solat, mereka menjadikan solat itu sebagai ejek-ejekan dan permainan, yang demikian itu ialah kerana mereka suatu kaum yang tidak berakal. (Surah al-Ma’idah ayat 58)
Berkata al-Syirazi bahawa mana-mana orang yang wajib ke atasnya mengerjakan solat dan dia enggan mengerjakannya serta mengingkari (tidak mengakui) bahawa solat itu wajib sedangkan dia tahu bahawa solat itu wajib, maka jadilah dia kafir murtad, kerana dia mendustakan Allah SWT, dan jika dia tidak mengerjakan solat sedangkan dia tahu dan beriktikad bahawa solat itu wajib, maka wajib dia dibunuh. (Lihat: Kitab Muhazzab, Hlm. 476)
Imam al-Nawawi menyebut: “Jika mana-mana orang meninggalkan solat dalam keadaan mengingkari akan wajibnya solat itu atau mengingkari hukum wajib solat itu, maka dihukumkan ke atasnya kafir murtad dengan ijmak ulama dan wajib dijalankan ke atasnya hukuman bagi orang murtad iaitu dihukum bunuh dengan perintah raja, kecuali jika dia Islam semula. Jika dia tidak tahu akan wajibnya solat itu dengan sebab baharu masuk Islam atau tinggal di suatu tempat yang jauh daripada orang Islam yang boleh menyebabkan tidak sampainya hukum wajib solat itu, maka tidaklah dia menjadi kafir kerana keingkarannya itu, bahkan kita perlu mengajarnya. Jika setelah diajarkan hukum tersebut dan dia tetap mengingkarinya, maka dia menjadi murtad.” (Lihat: Riyad al-Solihin)
Enggan solat kerana malas
Keadaan kedua: Meninggalkan solat kerana malas, sibuk dengan urusan-urusan dunia dan mengikut hawa nafsu dan bisikan syaitan. Dalam perkara demikian para ulama berselisih pendapat, sama ada dia dihukumkan kafir atau fasiq dan sama ada dia berhak dibunuh atau cukup dengan hukuman takzir (disebat dan dipenjarakan)?
Imam al-Nawawi telah menjelaskan bahawa jika dia tinggalkan solat dengan tiada uzur, malas dan mempermudah-mudahkan, maka hukumnya berdosa dan dia wajib dibunuh tetapi tidak dihukumkan kafir pada qaul al-aṣhah.
Berkata ulama al-Syafie bahawa perkara meninggalkan solat yang dijelaskan di atas iaitu hukuman bunuh, tidak akan dijalankan kecuali jika dia enggan bertaubat setelah diperintahkan untuk bertaubat. (Lihat: al-Umm, Jld.1, Hlm.281)
Pendapat al-Buwaithi, dihukumkan bunuh ke atas orang yang meninggalkan solat itu dengan cara memancung tengkuknya dengan pedang sebagaimana dijalankan ke atas orang murtad. Sementara pendapat Ibnu Suraij, dicucuk punggungnya dengan besi atau dipukul dengan kayu sambil berkata kepadanya: “solatlah kamu, jika tidak, kami akan membunuh kamu” dengan berulang-ulang sehingga dia mengerjakan solat atau mati.
Mengenai hukum orang yang meninggalkan solat dengan sebab malas padahal dia beriktikad bahawa solat itu wajib, pendapat yang masyhur dalam mazhab al-Syafie ialah dia dihukum bunuh secara had dan tidak dihukumkan kafir.
Pendapat ini juga dipegang oleh Malik dan kebanyakan daripada ulama salaf dan khalaf, dan sebahagian mereka berkata, dia dihukumkan kafir dan berjalan ke atasnya hukuman bagi orang murtad.
Berkata al-Hafiz al-Mundziri: “Segolongan para sahabat Nabi SAW dan orang-orang (generasi) selepas mereka berpendapat adalah kufur orang-orang yang meninggalkan solat dengan sengaja sehingga habis waktunya. Di antara mereka yang berpendapat demikian di kalangan sahabat ialah ‘Umar bin Al‑Khathab, Abdullah bin Mas‘ud, Abdullah bin ‘Abbas, Muadz bin Jabal, Jabir bin Abdullah dan Abu Darda’. Di kalangan bukan sahabat pula ialah Ahmad bin Ḥanbal, Ishak bin Rahawaih, Abdullah bin Al-Mubarak, Al-Nakha‘i, Hakam bin ‘Utaibah, Ayyub al‑Sakhtayaniy, Abu Daud, Abu Bakar bin Abu Syaibah dan Zuhair bin Harb.”
Begitulah pendapat para sahabat dan generasi selepas mereka (tabi‘in), mengenai kufurnya orang yang meninggalkan satu solat dengan sengaja hingga luput waktu mengerjakannya.
Kesimpulannya para ulama berselisih pendapat pada menghukum seseorang yang meninggalkan solat. Perkara ini berlaku adalah disebabkan keutamaan ibadah solat itu sendiri di sisi Allah SWT berdasarkan nas-nas yang sahih yang terdapat dalam al-Quran dan hadis.
Justeru para ulama telah membahagikannya kepada dua keadaan sebagai mana yang dihuraikan di atas. Oleh itu hukum meninggalkan solat tertakluk kepada bagaimana tanggapan seseorang individu terhadap solat itu. Boleh jadi tanggapannya itu menjadikan dia sebagai kafir yang musyrik (murtad) atau boleh jadi juga sebagai kafir fasiq (berdosa besar), malah kedua-duanya perlu dihukum oleh pemerintah sebagai peringatan dan pengajaran kepada mereka yang meninggalkan perlaksanaannya.
Wallahu’aklam.
Sumber : Jabatan Mufti Pulau Pinang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI