Bagi kaum wanita, ruang paling menyeronokkan adalah apabila berada di dapur. Di sinilah mereka boleh pamer kebolehan memasak sama ada hidangan berat ataupun dessert. 

Kalau boleh mahukan kawasan ini sentiasa bersih dan kemas. Namun adakalanya bajet terhad menyebabkan tidak banyak boleh dilakukan di ruangan ini.

Gambar sekadar hiasan.

Apa kata untuk menjadikan ruang dapur anda sentiasa kelihatan kemas dan tersusun boleh cuba perkongsian idea oleh seorang penguna laman sosial Facebook, Hani Mynis.

Tak perlu bajet mahal, sebaliknya hanya membeli 10 barangan ini di kedai Eco bagi mendapatan penstoran yang bagus.

10 barang penstoran dapur wajib beli di Eco!

Ramai yang tanya hani macam mana nak jadikan dapur lebih kemas, sistematik dan tersusun (organised)  dan setiap kali soalan ini ditanya jawapan hani satu shj : PENSTORAN! Hehe

Penstoran sngt penting utk sesuatu ruang utk lebih tersusun, tak kiralah ruang rumah yang mana satu. Macam biasa yang selalu hani cakap

“Setiap benda mesti ada rumahnya!”

Dan bila ditanya kat mana nak beli barang2 penstoran ni, mestilah Eco! 

Kat dapur hani boleh dikatakan 80% bekas penstoran datangnya dari Eco, dan walaupun harganya Rm2.10, kalau pandai pilih bekas yang bersesuaian mesti akan dapat maksimumkan ruang penstoran kat dapur. 

Seperti dijanjikan, Hani kongsikan 10 idea penstoran dapur hani yang datangnya dari kedai Eco. Semoga mendapat idea dan bermanfaat

#1 Bakul

Bakul ialah barang penstoran kegemaran hani yang pertama. Hani suka gunakan bakul dlm satu2 ruang (rak atau laci) untuk cipta beberapa ruang.

Tips hani utk beli bakul.

hani lagi suka bakul bertapak segi empat dari bulat. Lebih menjimatkan ruang dan cantik dari segi visual.
untuk sesuatu ruang, pilih bakul yang sama bentuk, jenis dan warna supaya lebih seragam.
pilih sama ada bakul bertutup atau tidak mengikut keadaan ruang dan barang yang diisi dalam bakul
bonus kalau dapat pilih saiz bakul yang ngam2 muat dalam ruang tu. Hani pernah kongsi tutorial macam mana nak beli bekas yang ngam muat2 dalam satu ruang tu sebelum ni.

Hani gunakan bakul utk “pecahkan” satu ruang yg besar (seperti laci) kepada bahagian yang lebih kecil. Kiranya wujudkan laci dalam laci gitu Supaya barang-barang dalam laci lebih tersusun dan berada di”rumahnya”. Wajib label!

Hani gunakan bakul utk simpan baking tools dan botol2 air.

#2 Bekas tipuware

Barang penstoran kedua yg bagi hani pelbagai-guna ialah bekas-bekas tipuware 😘 Kalau masuk eco, memang rambang mata hani tengok bekas tipuware yang pelbagai bentuk, saiz dan warna haha

Sama macam bakul, ni tips hani masa nak beli bekas tipuware

-hani lagi suka bekas bertapak segi empat dari bulat. Lebih menjimatkan ruang dan cantik dari segi visual.
-untuk sesuatu ruang, pilih bekas yang sama bentuk, jenis dan warna supaya lebih seragam.
-pilih bekas yang boleh ditindih (stackable) untuk menjimatkan ruang.

Tetapkan tema warna dapur supaya senang nak beli bekas2 tipuware di eco
Bekas yang boleh ditindin menjimatkan ruang sbb kita memaksimumkan penggunaan ruang dengan cara menggunakan ruang vertikal
Hani gunakan bekas eco utk penyimpanan sayur
Dan protein

#3botol rempah kaca

Botol rempah kaca ni bagi hani nampak mahal walaupun harga nya rm2. Tambah-tambah dengan label. Tapi bahagian besi kat penutup nya cepat berkarat kalau tak betul cara penjagaannya.

Hani dah guna setahun tapi so far masih ok tak berkarat. Ni tips utk elakkan penutup bekas ni berkarat

bila lap dengan kain lembap (semasa nak bersihkan) wajib lap semula dengan kain kering. Jgn biarkan dia kering sendiri

jangan letak kat tempat lembap.

#4 bekas kedap udara

Hani guna bekas ni utk simpan pes2 yang hani buat setiap hujung minggu. Bekas kedap udara ni buatkan pes lebih tahan lama. Hani guna utk pes bawang putih dan bawang putih + halia utk pes ni bertahan dua tiga minggu.

#5 rak pengetus pinggan

Hani simpan pinggan utk tetamu dalam ni supaya bila tetamu datang hani angkut dengan rak ni sekali g basuh dan susun semula kat dalam rak ni

#6 rak kecil

Rak kecil ni hani rasa sempurna utk tambah ruang penstoran kat sesuatu ruang. Macam hani letak kat atas sinki ni utk hani letakkan botol sabun dan aksesori sinki. Bahagian bawah hani letak bekas bekal makanan yg hani letak sabun dan span basuh pinggan

#7 jaring besi, s hook dan command hook

Hani gunakan utk sangkut penapis2 hani.

#8 magazine holder

Hani gunakan utk simpan aluminium foil, cling wrap dan ziplock hani. Hani tampal kat pintu tuk maksimumkan penggunaan ruang kat dapur hani. Magazine holder ni hani beli kat ikea tp baru2 ni hani nampak kat eco pun dah jual.

#9 pants hanger

Hani gunakan pants hanger utk sangkut plastik sampah yang jenis gulung. Supaya senang nak ambil. Dan juga utk jemur kain lap yang lembap.

#10 bakul magazine holder

Untuk hani susun botol2 kegunaan pembersihan dan pencucian.