‘Yakin Allah Maha Adil.’ Soal aib jatuh nombor dua, seorang anak dianiaya bapa bukan isu kecil dan perlu diperhalusi dengan baik di mana puncanya berlaku masalah sebegini dalam masyarakat.
Ternyata apa yang dilalui oleh anak gadis ini terlalu perit untuk diceritakan kepada orang lain. Sudah tentu setelah sekian lama memendam bebanan emosi akhirnya segalanya terdedah jua.
Isu ini turut mendapat perhatian Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, jelasnya seorang anak yang dianiayai bapanya dari sudut seksual dan emosi bukanlah satu isu yang kecil.
Saya tidak pasti kebenarannya kerana satu-satunya kaedah untuk mensahihkannya adalah muka pengadilan. Tindakan untuk melaporkan ke balai polis adalah amat wajar dan paling utama.
Soal Aib Jatuh Nombor Dua
Sebelum kita membangkitkan tentang aib, perkara yang lebih penting untuk kita muhasabah bersama adalah bagaimana sepatutnya sistem keibubapaan berfungsi sebagai tempat untuk anak-anak mengadu dan melaporkan sebarang masalah.
Apakah respon mereka? Bagaimana tindakan mereka? Ia akan menentukan bagaimana kesudahannya bagi si anak sama ada masalah itu dipendam dan anak terus merana, atau dibongkar sehingga orang ramai pula yang menghakimi.
Seorang Anak Dianiaya Bapa
Masyarakat juga perlu dididik untuk bersikap lebih berhati-hati kerana tugas menghukum hanya terletak di bahu pihak berkuasa.
Apabila berlaku konflik kekeluargaan seperti yang tular baru-baru ini, itulah saat terbaik masyarakat untuk kembali memuhasabah peranan masing-masing sebagai anak dan ibu bapa serta memperkukuh kekurangan yang ada dalam keluarga masing-masing.
Ads
Bukan Isu Kecil
Dari sinilah baru kita belajar tentang keperluan pemeliharaan aib dan kepentingan untuk menyalurkan masalah hanya kepada pihak berautoriti.
Sistem sokongan seperti ini tidak akan berhasil tanpa ibu bapa dan ahli keluarga yang cakna dan benar-benar memainkan peranannya.
Kita meletakkan sepenuh kepercayaan kepada sistem perundangan kita. Di samping itu, sebagai Muslim kita yakin Allah Maha Adil lagi Bijaksana. Besarnya tanggungjawab ibu bapa, besar juga dosa yang ditanggung jika amanah tidak dilunaskan sebaiknya.
Komen Warganet:
Ternyata saranan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang penuh berhemah dan berlapik mendapat pelbagai respon daripada warganet. Antaranya:
Nor Hayati Rahim
Terima kasih Datuk… kanak-kanak berumur 15 tahun tidak tahu bagaimana untuk menyalurkan permasalahan… dia hanya memendam… dirinya rosak. Sesiapa saja yang dirasakan boleh dipercayai dia akan ceritakan segalanya. Sungguh banyak kejadian ini berlaku dalam masyarakat kita, kasihan kanak-kanak yang menjadi mangsa.
Fasha Bashil
Saya bimbang Datuk.
Pertama banyak berlaku maksiat dalam keluarga kerana sistem pendidikan kita yang kurang menitikberatkan akidah dan akhlak serta hala tuju negara yang asyik menitik beratkan ekonomi dan duit ( tak seimbang )
Ads
Kedua, bimbang masyarakat terbiasa meluahkan masalah atau aduan di media sosial. Haru-biru jadinya masyarakat kita
Cik Rabiatul
Terima kasih
Sudah tiba masanya kita kukuhkan sistem keibubapaan yang baik agar boleh berfungsi sebagai tempat yang selamat untuk anak, mengadu, bercerita, melaporkan dan sebagainya.
Mungkin kita boleh bermula dari kursus pra perkahwinan yang diluaskan skopnya.
Sentuh tentang akta kanak-kanak,sentuh tentang pentingnya sistem keibubapaan yang baik.
Zeeda Aziz
Alhamdulillah…terima kasih Dr. Saya tercari-cari juga mana agamawan yang mahu mengulas tentang isu yang tak pernah kurang sejak dari dulu lagi. Kerana menjaga aib inilah masalah ini berterusan berlaku di dalam kelambu keluarga.
Peribahasa Haruan Makan Anak ni pun dah berzaman digunakan dan Hikayat Raja Pasai ada menceritakan keberahian seorang ayah terhadap dua anaknya sehingga sanggup membunuh mereka.
Ads
Jadi Dr…perkara ini bukan lagi perlu ditulis dengan lembut berlapik berhemah.
Ketegasan sangat diperlukan. Apa gunanya ada agama jika ianya tidak dapat membendung masalah kerosakan akhlak ketua keluarga dan generasinya.
Kashoorga : Mendidik dan membesarkan anak bukan satu tugas yang mudah, lagi-lagi dalam dunia serba mencabar. Semoga Allah melindungi anak-anak dan keluarga kita.
Hari ini ada ramai ibu bapa yang tidak “menegur”anak tentang kewajipan solat. Alasannya anak dah besar dan tahu tentang kewajipan solat. Tapi bagaimana jika ibu ayah yang tidak solat dan sangat jarang melakukan ibadah ini?
Adakah boleh anak-anak menegur mak ayah yang tak solat dan apakah keadah terbaik menegur tanpa melukakan hati mereka. Berikut adalah perkongsian dari Mufti Wilayah Persekutuan dalam Al-Kafi #1150 mengenai persoalan ini.
Anak wajib berbuat baik kepada ibu bapa
Secara umumnya, menjadi kewajipan kepada anak-anak untuk berbuat baik terhadap kedua ibu bapa mereka. Terdapat banyak nas yang menyentuh berkenaan kewajipan anak-anak kepada ibu bapa serta hak-hak mereka yang perlu ditunaikan, antaranya ialah:
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا Maksudnya:“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya sahaja, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai ke usia tua, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “ah”, dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi berkatalah dengan mereka menggunakan perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: 23)
Imam Ibn Kathir berkata: “Ketika mana Allah SWT melarang untuk berkata-kata dengan perkataan yang buruk terhadap kedua ibu bapa, Dia juga telah memerintahkan untuk berbuat baik dan menggunakan perkataan yang baik terhadap mereka iaitu: dengan cara yang lembut, baik, penuh beradab, memuliakan dan menghormati mereka. Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim (5/64)
Dalam Islam, anak-anak diperintahkan untuk tetap bergaul dengan cara yang baik terhadap kedua ibu bapa mereka walaupun mereka tidak beriman dan menyeru kepada kekufuran. Ini sebagaimana firman Allah SWT:
وَإِن جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا Maksudnya:“Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukanKu atas sesuatu yang engkau tidak mengetahuinya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik.” (Surah Luqman: 15)
Imam Ibn Kathir berkata: “Jika kedua orang tuamu memaksa kepada agama mereka, maka janganlah kamu mengikutnya dan dalam pada masa yang sama ia tidaklah menjadi penghalang bagimu untuk berbakti kepada keduanya di dunia dengan cara yang baik. Ambillah iktibar daripada kisah Sa’ad bin Abi Waqqas yang berbakti kepada ibunya dan bagaimana cara penyelesaian yang dilakukan oleh Sa’ad yang penuh berhikmah sehingga akhirnya ia telah menyebabkan ibunya dapat menerimanya.” Lihat Tafsiral-Qur’an al-‘Azim (6/402).
Allah SWT telah berfirman: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا Maksudnya:“Dan perintahkanlah ahli keluargamu mengerjakan solat dan hendaklah bersabar dalam menunaikannya”. (Surah Taha: 132)
Dalam ayat di atas, Allah SWT telah memerintahkan Nabi SAW untuk menyuruh ahli keluarga Baginda menunaikan solat, menunjukkan contoh (mengerjakan solat) kepada mereka dan bersabar dalam menunaikannya. Ayat ini diturunkan kepada Baginda dan secara umumnya, ia juga ditujukan kepada seluruh umatnya serta ahli keluarga Baginda secara khusus. Selepas turunnya ayat ini, Nabi SAW akan pergi ke rumah Fatimah RA dan Ali RA pada setiap pagi dan berkata: “Solatlah”.
Berdasarkan tafsiran para ulama’, perintah dalam ayat yang ke-132, surah Taha adalah merujuk kepada seluruh ahli keluarga termasuklah isteri, anak-anak, ayah, ibu, adik-beradik dan selain daripada mereka di kalangan ahli keluarga.
Meninggalkan solat fardhu secara sengaja termasuk daripada salah satu dosa besar dan perkara kemungkaran yang perlu ditegah mengikut kemampuan masing-masing sebagaimana sabda Nabi SAW:
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: “مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ”
Maksudnya: Daripada Abu Said al-Khudri RA: Aku telah mendengar Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang melihat kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, jika tidak mampu, ubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu, ubahlah dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman” Riwayat Muslim (49)
Kesimpulan Sekiranya ibu bapa tidak bersolat wajib kepada anak-anak untuk menasihati ibu bapa yang meninggalkan solat fardhu dengan cara yang baik mengikut kemampuan masing-masing berdasarkan dalil-dalil yang telah kami kemukakan di atas. Dalam pada itu lakukan juga usaha-usaha berikut;
Sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar kedua ibu bapa diberikan hidayah oleh Allah SWT untuk melaksanakan solat fardhu dan istiqamah menjaganya.
Memberikan penerangan tanpa jemu kepada kedua ibu bapa mengenai kepentingan solat dalam Islam, keutamaan serta kelebihannya dengan cara yang baik.
Berterusan tanpa putus asa memberikan peringatan kepada kedua ibu bapa mengenai kesan dan akibat daripada meninggalkan solat dengan cara yang baik.
Menunjukkan contoh tauladan yang baik dalam perlaksanaan solat seperti solat berjemaah di rumah, solat di awal waktu, dan solat dengan cara yang paling sempurna.
Meminta bantuan daripada individu-individu yang dihormati dan disegani oleh kedua ibu bapa seperti pakcik dan makcik yang lebih tua daripada ibu bapa untuk menasihati mereka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sudah jadi kebiasaan kalangan kita untuk berkongsi gambar rutin seharian dengan rakan-rakan rapat baik melalui pelbagai aplikasi antaranya What’s App, Instagram dan sebagainya.
Ada masa gambar yang dikongsi tidak menutup aurat dengan sempurna tapi ramai menganggap ia tidak jadi masalah kerana hanya dilihat oleh sama jantina dan rakan rapat saja.
Tapi benarkah begini? Persoalan ini juga ditanyakan oleh netizen dalam soal jawab kepada Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan
Assalamualaikum, ustaz. Bolehkah kalau post gambar tak tutup aurat dengan sempurna macam tak pakai tudung dalam kalangan ‘close friend’ perempuan kat Instagram? Saya lihat ada kenalan yang buat macam tu. Mohon pandangan dan terima kasih.
Jawapan
Bagi menjawab persoalan di atas, hukum menghantar atau memuat naik gambar gambar dengan keadaan tidak menutup aurat adalah perkara yang dilarang dalam syarak sama ada perbuatan ini dilakukan oleh lelaki mahupun wanita.
Setiap muslim perlu ada sifat malu dan berusaha menjaga auratnya sebaik mungkin dan tidak boleh mengambil mudah akan perihal aurat sehingga menjadi tontonan golongan ajnabi. Allah SWT berfirman:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Surah al-Nur (30-31)
Justeru itu, membuka aurat tanpa sebarang tujuan darurat adalah haram sama ada aurat diri sendiri atau aurat orang lain.
Kemungkinan tersebar
Walaupun gambar atau video yang dimuat naik telah dihadkan tontonannya kepada hanya yang mahram atau dalam kalangan sejantina, namun masih terdapat kemungkinan gambar itu tersebar sehingga menjadi tontonan ajnabi.
Justeru itu, sebagai langkah berjaga-jaga dan menghindarkan diri daripada fitnah, setiap orang perlu menapis setiap gambar dan perbuatan yang akan dipertontonkan kepada orang ramai.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud RA, Rasulullah SAW bersabda:
لَا تُبَاشِرُ المَرْأَةُ المَرْأَةَ، فَتَنْعَتَهَا لِزَوْجِهَا كَأَنَّهُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا
Maksudnya: Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, lalu wanita lain itu menceritakan kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya melihat wanita yang diceritakannya.[1]Riwayat al-Bukhari
Berdasarkan hadis tersebut, seorang isteri dilarang menceritakan keadaan bentuk badan wanita lain kepada suaminya kerana dikhuatiri suaminya berasa tertarik dengan sifat yang disebutkan sehingga menceraikan isterinya dan mengidamkan wanita yang diceritakan sifatnya itu.
Hadis ini merupakan hujah Imam Malik dalam menentukan piawaian sadd al-zariah iaitu menghalang perbuatan harus yang boleh membawa kepada sesuatu yang haram. (Rujuk Fath al-Bari, Imam Ibn Hajar al-Asqalani, 9/338)[2]
Oleh yang demikian, memuat naik gambar atau video yang tidak menutup aurat dengan sempurna sewajarnya dielakkan. Walaupun tontonan di media sosial boleh dihadkan dan ditetapkan kepada golongan tertentu, namun terdapat kemungkinan gambar atau video itu boleh tersebar kepada orang lain atau dikhuatiri keadaannya itu diceritakan oleh orang yang melihat kepada ajnabi.
Beli ‘like’ dan ‘followers’ ini bukanlah sesuatu yang baharu. Ada sesetangah pihak yang mahu memberikan first impression kepada pelanggan, maka dia sanggup untuk melaburkan sejumlah wang marketing untuk membeli ‘like’ dan ‘followers’.
Ini salah satu usaha untuk mempercepatkan proses meyakinkan bakal pelanggan tentang produk yang dijual dan syarikat yang menyediakan perkhidmatan menjual ‘like’ dan ‘followers’ ini pula yakin bahawa ini sebagai perkhidmatan mereka membantu para usahawan yang baru bertapak.
Dalam masa sama, terbuka lah juga ruang menambah pendapatan bagi orang yang diupahkan untuk like dan follow.
Untuk dua pihak yang terlibat, urus niaga ini memang kelihatan saling membantu dan memenuhi keperluan semasa, namun bagaimana pula hak bakal pelanggan. Sudah tentu pelanggan yakin dengan syarikat atau sellers yang mempunyai ramai pengikut dan like di akaun sosial media mereka. Kita ikuti penjelasan daripada PU Salaman tentang hukum urusan jual beli ‘like’ dan ‘followers’ ini.
Musim PKPB ini timbul pelbagai pekerjaan , antara yang ditanya kepada saya adalah kerja ‘like’ dan ‘follow’ customer yang ingin ‘like’ dan ‘followers’ yang tinggi yang biasanya untuk melariskan produknya.
Ianya Haram Kerana Berdasarkan Pada Dalil Dan Sebab:
Pertama: Gisy (menipu)
Dalam Hadis sahih Muslim: أنرسولاللهمرعلىصبرةطعامٍ،فأدخليدهفيها،فنالتأصابعهبللًا،فقال: ((ماهذاياصاحبالطعام؟))،قال: أصابتهالسماءيارسولالله! قال: ((أفلاجعلتهفوقالطعامكييراهالناس،منغشفليسمني))؛
Sesungguhnya Rasulullah SAW lalu pada gerai yang ada satu timbunan makanan. Nabi SAW menyentuh makanan itu dan ada yg lembap. Nabi SAW bertanya “Apa ini hai penjual makanan?” Dia menjawab “Kena hujan ya Rasulullah.”
Nabi saw bersabda, “Kenapa engkau tidak letak yang lembap ini di atas supaya orang tahu. Siapa yg menipu atau memperdaya (pelanggan) bukanlah di kalangan kami.
Pengajaran hadis:
Jualan ini dilarang kerana perbuatan menyembunyikan makanan yang tidak baik di bawah dan memperdaya pelanggan yang tidak melihat keaiban makanan tadi, begitu jua pelanggan tertipu dengan jumlah followers dan like yang banyak sehingga membeli barang tadi.
Hadis ini secara umumnya melarang sesuatu yang menipu orang dan ia termasuklah ‘like’ dan ‘followers’ yang palsu kerana orang ingat akaun atau post itu memang ramai yang menyukainya padahal itu semua diupah.
Kedua: larangan jual beli tasriah
Nabi saw bersabda:
لاَتُصَرُّواالإِبِلَوَالغَنَمَ، Jangan ikat puting susu lembu dan kambing yang hendak dijual. (Hadis sahih Bukhari dan Muslim)
Di antara jualan yang haram adalah menampakkan susu yang banyak dalam kantung binatang sehingga memperdaya pelanggan sehingga pelanggan membeli binatang itu.
Caranya dengan mengikat puting susu berhari-hari sehingga membesar kantung susu tadi dan bila pelanggan datang, mereka rasa kagum kerana jumlah susunya banyak, padahal sekejap sahaja benda itu.
Sama juga dengan isu ini, orang ramai terpegun dengan jumlah ramai yang ‘like’ dan ‘follow’ sedangkan itu dibeli bukan ‘like’ dan ‘follow’ yang jujur.
Ketiga : Bangga dengan sesuatu yang bukan milik sendiri adalah haram
Jual beli like ini sekalipun bukan tujuan untuk jual produk dan sekadar bangga dan seronok banyak ‘like’ dan ‘followers’ juga haram berdasarkan hadis :
Seorang wanita bertanya “ Ya Rasulullah bagaimana jika berkata sesungguhnya suami bagi aku sesuatu yang mana sebenarnya dia tak bagi pun.”
Nabi SAW bersabda: “Orang yang rasa bangga dengan sesuatu yang bukan miliknya (sedangkan dia berbangga seolah-olah itu miliknya) adalah seumpama orang yang memakai dua helai pakaian penipuan.” (Hadis sahih bukhari dan Muslim)
Imam Nawawi dalam menerangkan hadis di atas berkata:
Orang yang merasa banyak sesuatu yang bukan miliknya dengan menunjukkan pada manusia bukan dia punya tapi berbangga kepada manusia dgn ada banyak sesuatu dan berasa seronok dengan sesuatu yang palsu adalah dicela.
Kenyataan imam Nawawi ini sangat bertepatan dengan like dan followers yang dijual .
Oleh itu beli ‘like’ dan ‘followers’ ini adalah haram. Kerja ‘like’ dan ‘follow’ secara upahan juga haram kerana membantu sesuatu yang haram.
Hasil upahnya juga haram kerana Nabi SAW bersabda, إناللهإذاحرمشيئًاحرمثمنه
“Sesungguhnya yang Allah haramkan, duit hasilnya juga haram”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...