Ziana Zain tidak terfikir hendak kahwin lain. ‘Cuma tak mahu cakap besar, soal jodoh adalah ketentuan Yang Esa.’ Namun jika ditanya, selebriti ini lebih selesa meneruskan hidup solo di samping anak-anak.
Di masa depan, jika sebaliknya berlaku dia reda kerana soal jodoh ini adalah di luar bidang kuasa manusia. Mungkin kita rasa tidak mahu, tapi Ketentuan Allah melebihi segala-galanya kerana Dia Maha Mengetahui.
Keruntuhan rumah tangga yang dilaluinya pada 12 Julai 2018 selepas 20 tahun hidup bersama dengan bekas suami cukup membuatkan pelakon dan penyanyi popular, Ziana Zain, 55, reda.
Malah, selepas lima tahun menggalas status ibu tunggal empat anak, Ziana akui dia lebih selesa menjalani kehidupan solo dan tidak terfikir langsung untuk berumah tangga lagi.
Namun begitu, Ziana nyata profesional dan tidak melenting ketika ditanya ‘jodoh baharu’ memandangkan dirinya yang kurus serta persis ‘anak dara’ itu.
Hendak Kahwin Lain
“Saya sudah agak akan ditanya soal jodoh. Tapi, entah kerana sejujurnya saya seronok menjalani kehidupan solo ini. Lagipun hidup saya sudah lengkap bersama anak-anak.
Ads
“Setakat ini, memang saya tak terfikir pun nak kahwin lagi. Cuma tak mahu cakap besar sebab urusan jodoh ini ketentuan Yang Esa. Saya tidak tahu apa yang Allah sudah aturkan untuk saya ke depannya.
“Namun, saya amat bersyukur dengan kehidupan sekarang ini apabila hendak ke mana pun, keluar jam berapa dan bersama siapa, tidak perlu memikirkan ‘suami’ di rumah. Ikut suka hati,” katanya.
Cuma Tak Mahu Cakap Besar
Di samping itu, jelas Ziana, dia hanya perlu memberitahu ibu bapanya yang tinggal bersama supaya mereka tidak risau. Manakala anak-anak pula sudah besar dan sangat memahami.
“Apa yang pasti, semua anak saya gembira dan kami selalu berkongsi cerita bersama. Jadi, hubungan dengan anak-anak sangat rapat walaupun masing-masing sudah besar dan remaja,” katanya.
Hasil perkongsian hidup dengan bekas suami, Armin Zaharin, mereka dikurniakan empat anak iaitu Muhammad Aiman, 23; Muhammad Ammar, 21; serta pasangan kembar, Muhammad Ariel dan Siti Nur Kaseh, 14.
Ads
Soal Jodoh
Cerita Ziana, hingga ke saat ini, hubungan anak-anak bersama bapa mereka adalah baik-baik saja dan masih saling menghubungi serta berjumpa apabila ada kelapangan masa.
“Saya juga selalu bertanya dan mengingatkan supaya menghubungi bapa mereka untuk bertanya khabar. Apa yang berlaku antara kami dalam perhubungan, tidak ada kena-mengena dengan anak-anak.
“Jadi, anak-anak saya tetap wajib menghormati bapa mereka. Saya pun ada ibu bapa dan berdosa besar kalau putuskan hubungan bapa dengan anak. Biar semuanya berjalan baik,” katanya.
Adalah Ketentuan Yang Esa
Dalam masa yang sama, sebagai ibu, dia juga tidak mahu anaknya bersikap derhaka terhadap bapa mereka. Katanya, hormat-menghormati dan kasih sayang anak terhadap bapanya wajar berterusan sampai bila-bila.
“Saya tak mahu anak-anak derhaka pada bapa mereka. Jadi, selama ini saya tidak pernah halang pertemuan anak dengan bekas suami,” katanya yang dikenali dengan lagu Madah Berhelah dan Anggapanmu.
Ads
Ziana atau nama sebenarnya, Siti Roziana Zain pernah dinobatkan gelaran Voice of Asia di Kazakhstan pada 1995 turut popular dengan lagu seperti Terlerai Kasih, Setia Ku Di Sini, Puncak Kasih, Putus Terpaksa dan Kemelut Di Muara Kasih.
Tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha dan seperti biasa akan melakukan ibadah korban.
Namun tular baru-baru ini mengenai korban daging lembu wagyu yang mencecah RM30,000 bagi satu bahagian.
Biarpun ia tidak menjadi satu kesalahan, namun nilainya sama bagi enam lembu biasa yang mana manfaatnya lebih luas dan ramai orang miskin boleh merasai daging korban ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, selaras konsep korban mengikut keutamaan berdasarkan situasi semasa penularan pandemik wabak Covid-19, maka ia perlulah diteliti dengan sebaiknya.
Beliau berkata, mengikut pengamatan, terlalu ramai individu yang memerlukan bantuan terutama untuk merasai daging yang nilainya sekarang ini melebihi RM30 sekilogram.
“Jika dilihat, dengan nilai RM30,000 itu, sekiranya dihitung menggunakan jumlah nilai semasa lembu iaitu kira-kira RM5,000 bagi seekor lembu, maka kita dapat memperoleh sekitar enam ekor lembu biasa.
“Daripada jumlah enam ekor lembu ini, sudah tentu ia dapat memberikan manfaat yang lebih besar dan ramai orang miskin akan dapat merasainya.
“Justeru, tidak salah untuk melakukan ibadah korban dengan lembu wagyu. Tetapi dari sudut perolehan manfaat yang lebih ramai dan besar, maka sudah tentu melakukan ibadah korban dengan lembu biasa adalah lebih utama dalam situasi seperti ini,” katanya menerusi Al-Bayan Siri 11 bertajuk Ibadah Korban Dengan Lembu Wagyu di Facebook (FB) beliau, hari ini.
Beliau difahamkan harga satu bahagian korban lembu wagyu baka Jepun itu boleh mencecah sehingga RM30,000 yang mana dagingnya bergred A5 dan berat hidup sekitar 800 kilogram (kg).
Menurutnya, manakala setiap peserta akan menerima 50 kg daging apabila selesai proses sembelihan dan justeru setiap peserta akan membayar dengan harga RM600 bagi satu kilogram daging wagyu.
“Adalah ditegaskan bahawa lebih aula (utama) dari sudut Fiqh Aulawiyyatnya untuk memberi makan seramai mungkin kepada golongan asnaf dan yang memerlukan.
“Dengan cara ini (korban lembu biasa), jelas kita akan dapat membantu golongan masyarakat dalam bilangan yang lebih ramai. Faedah merasa daging lembu dan korban juga dapat dikongsi bersama dengan lebih meluas,” katanya lagi.
Takrif Lembu Wagyu
Istilah Wagyu berasal dari dua perkataan iaitu “Wa” bermakna Jepun dan “gyu” bermakna “daging lembu.” Justeru secara ringkasnya daging Wagyu bermaksud daging lembu Jepun. Di Jepun, terdapat empat jenis baka lembu yang menghasilkan daging wagyu iaitu Japanese Black, Japanese Brown, Japanese Shorthorn dan Japanese Polled.
Salah satu jenis wagyu yang paling mahal adalah daging Kobe. Ia merujuk kepada daging lembu Jepun yang datang dari wilayah Hyogo yang mana ibu negerinya adalah Kobe. Daging jenis ini berasal daripada baka lembu Japanese Black, dilahirkan dan dibesarkan di wilayah Hyogo, Jepun.
Untuk layak mendapat label Wagyu, lembu-lembu perlu dibesarkan dan diberikan makanan berdasarkan garis-garis panduan terperinci. Mana-mana lembu yang sudah bersedia untuk diproses akan dipastikan mempunyai berat keseluruhan 780 hingga 800 kg dengan berat rangkanya selepas dilapah, kurang daripada 470kg.
Setelah dilapah, daging yang ada akan digredkan mengikut tahap kualiti kandungan lemak itu. Ada empat kategori diambil kira iaitu tahap lemak, warna, kepejalan dan kualiti lemak dalam daging itu. Semua daging akan diberikan gred A, B dan C, dengan markah 1 ke 5 akan menentukan tahap kualiti daging itu mengikut gred.
Selain itu, semua daging turut sama akan dinilai tahap yang digelarkan ‘Beef Marbling Score’ (BMS), yang akan menentukan tahap kecairan daging itu ketika dimakan, dengan skor 1 hingga 12. Kebanyakan daging Wagyu mempunyai pencapaian sekitar A4 – A5.[1]
Setiap kali melihat iklan ditayangkan dalam satu program di kaca televisyen, hati tertanya-tanya siapakah pemilik jenama susu ini. Popularitinya menjadi semakin naik sejak menjadi penaja bagi rancangan berkenaan.
Malah dalam satu segmen, jenama susu terkenal ini juga turut berkongsi rezeki dengan insan yang lebih memerlukan.
Ternyata biarpun sudah popular dan menempa kejayaan berganda, tetapi jenama susu ini tidak lokek untuk berkongsi rezeki bersama orang lain.
Menyingkap sejarah pembabitan jenama susu ini, rupanya ada kisah di sebalik kenapa mereka tidak lokek untuk berkongsi rezeki.
Dikenali dengan panggil ‘Bos Susu’, Encik Azmi Zainal yan juga merupakan Ketua Pegawai Operasi (COO) berkongsi kenapa mereka bermurah hati menyumbang sejumlah wang kepada insan lain yang memerlukan.
Menurutnya sebelum jenama ini mendapat pengiktiran senagai jenama no 1 susu segar di Malaysia, syarikat ini juga pernah diduga dengan pelbagai kepahitan.
Memulakan syarikat dengan kecil-kecilan dan mendaki tangga sedikit demi sedikit sebelum berada di tahap sekarang.
Tambahnya ketika mahu memperkenalkan jenama ini kepada pengguna mereka mengunakan medium menjual di pasar malam dan pasar tani terlebih dahulu.
Malah menghantar stok susu berkenaan dengan menggunakan khidmat bas ekspres memandangkan tiada pengangkutan lori yang besar.
Bukan itu sahaja, mereka juga turut disindir oleh pesaing melihat kegigihan untuk memasarkan produk ini di pasaraya besar.
Namun lali dengan cemuhan, mereka terus berusaha dan kekal berdoa agar jenama susu akan dikenali dan menjadi produk nombor 1 di Malaysia satu hari nanti.
Buktinya kini, produk jenama susu mereka iaitu Farm Fresh begitu digemari ramai. Oleh sebab tahu asal usul zaman keperitan sebelum ini menyebabkan mereka terpanggil untuk membantu orang lain yang dalam kesusahan bersama projek CSR ini.
Kenapa GV Farm Fresh ada segmen kongsi rezeki? Bagus ya Farm Fresh n Astro ni bantu artis2 yg memerlukan…byk sekali komen2 positif yg di lontarkan oleh netizen d social media… terimakasih brader ucapkan pada mereka yg menyokong kami
Ramai mengenali kami dgn jenama kami Farm Fresh… jenama no 1 susu segar d malaysia… jualan ratusan juta setahun… ada beribu ekar ladang d Malaysian dan Australia, punya kilang tercantik, tercanggih dan terakhir ini menaja GEGAR VAGANZA dgn jutaan ringgit dan bagi sumbangan RM 10 000 pada artis yg kurang bernasib baik
Mungkin tidak ramai penonton GV yg tau kisah brader dan bro Loi memulakan bisnes kecil kami sehingga mencapai ketahap ini kami bermula dgn 60 ekor lembu dan membeli susu dari penternak, kami hantar susu2 tu naik bas ekspres kerana tiada lori yg nak heran pun setakat nak hantar kan susu 10-20 kotak ke KL, brader tunggu bas ekspress d petronas sungai besi… kami jual d kedai2 kecil dahulu sebelum masuk ke supermarket… bila petang brader akan jual sendiri d pasar malam dan pasar tani.. kami rasa perit dan susah… bukan hanya air mata shj yg mengalir…
maruah juga di injak2kami tidak pernah kenal erti tewas… ramai yg mentertawakan kami… malah kompetitor kami kata pada buyer supermaket…”biar lah itu company kecik… kita x payah usik… nanti dia sendiri mati maaaa”… kami simpan itu sebagai semangat dan dgn dendam kesumat… bila nak cari promoter pulak, ramai promoter2 yg ketawakan brader…”betul ke kau blh byr gaji ni… kau pun pakai selipar je”… kami telan semua itu… kami terus berusaha dan berdoa….
kami tau bagaimana perasaannya menjadi orang susah yg memerlukan… atas dasar keinsafan dan sedar asal usul kami… kami tidak pernah lupa dan sentiasa ingat hari2 kami bermula dulu… sebab tu lah kami buat GV Farm Fresh CSR ini.
Tunggukan artis CSR kita mlm ni… kasi surprise sikit… ramai yg merinduinya, dan jangan luoa juga tunggu apa brader nak cakap mlm ni.. sekarang ni d tangga eskalator pun orang ajak selfie… kita jumpa mlm Astro Ria 104 jam 9mlm.
Pernah terjadi dalam perlumbaan MotoGP Indonesia tahun 2022 khidmat pawang digunakan untuk menolak hujan. Aksinya menjadi tontonan umum dan mencetuskan topik hangat apabila ramai memperbincangkan tindakannnya.
Di sebalik usahanya melakukan aksi ritual menolak hujan, di akhir videonya Allah memperlihatkan kekuasaan apabila kilat menyambar litar tersebut. Bagaimana sebenarnya pandangan Islam terhadap ritual aksi pawang hujan ini?
Dikongsi dari pandangan Mufti Wilayah Persekutuan, ada dua hukum harus kita sama-sama tahu iaitu hukum membaca doa menolak hujan serta hukumnya melakukan ritual mengalih hujan.
Assalamu’alaikum S.S Mufti, saya ingin bertanya berkenaan hukum melakukan upacara tolak hujan yang ada dijalankan di beberapa tempat. Adakah ini dibolehkan di sisi syarak?
Jawapan :–
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Pertama sekali, kita perlu jelaskan terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan upacara tolak hujan tersebut. Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur disebutkan:-
الحُكْمُ عَلَى الشَّيء فَرْعٌ عَنْ تَصَوُّرِهِ
Maksudnya : Menjatuhkan hukum ke atas sesuatu merupakan suatu cabang dari mendapatkan gambaran menyeluruh tentangnya (perkara tersebut). Hujan merupakan sebahagian dari rahmat Allah S.W.T yang diturunkan kepada para hamba-Nya. Terdapat beberapa petunjuk dari Rasulullah S.A.W yang diajarkan kepada umat baginda apabila turunnya hujan. Antaranya seperti yang diriwayatkan oleh Umm Al-Mu’minin ‘Aisyah R.Anha beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W apabila hujan turun baginda membaca :
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَيِّبًا نَافِعًا
Maksudnya : Ya Allah, jadikanlah ia sebagai hujan yang bermanfaat. (Riwayat Al-Nasa’ie (1523)
Manakala apabila hujan telah selesai turun, kita disunatkan untuk membaca :-
مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللَّهِ وَرَحْمَتِهِ
Maksudnya : Kami telah diturunkan hujan dengan kelebihan dan rahmat dari Allah. (Riwayat Muslim (71)
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan di atas, sekiranya yang dimaksudkan dengan hal tersebut adalah doa yang dibacakan dengan tujuan untuk meredakan hujan lebat yang turun secara berterusan, maka perbuatan sebegini ada perbahasannya di sisi syarak. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A beliau berkata :-
Maksudnya : Ketika Nabi S.A.W sedang menyampaikan khutbah pada hari Jumaat maka berdirilah seorang lelaki lalu berkata : Wahai Rasulullah, berdoalah kepada Allah agar Dia menurunkan hujan kepada kami. (Maka Rasulullah pun berdoa kepada Allah). Kemudian langit pun menjadi gelap gelita dan hujan turun. Sehinggalah apabila lelaki tersebut sampai ke rumahnya, maka hujan tetap turun secara berterusan sehinggalah pada hari Jumaat yang berikutnya.
Maka lelaki tersebut atau selainnya sekali lagi bangun lalu berkata : (Wahai Rasulullah) berdoalah kepada Allah agar Dia mengalihkan hujan dari kamu kerana sesungguhnya kami telah tenggelam (disebabkan hujan lebat yang berterusan). Lalu kata Nabi S.A.W : Ya Allah, turunkan lah ke kawasan sekitar kami dan janganlah Kau turunkan ia ke atas kami. Maka awan pun berpecah-pecah di kawasan sekitar Madinah, dan tidak diturunkan hujan kepada penduduk Madinah. Riwayat Al-Bukhari (6432)
Penutup:-
Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa sekiranya yang dimaksudkan dengan menolak hujan itu adalah dengan cara berdoa maka hukum membaca doa untuk mengalihkan hujan seperti ini adalah dibolehkan.
Ini mengambil kira sekiranya hujan tersebut turun dalam keadaan lebat serta berterusan dalam tempoh masa yang panjang. Yang membawa kepada implikasi rosaknya tumbuh-tumbuhan dan tanaman, jalanan menjadi banjir, serta membawa kesulitan atau kemudharatan kepada orang ramai.
Meskipun begitu, sekiranya yang dimaksudkan dengan upacara tolak hujan tersebut adalah dengan cara melakukan ritual tertentu seperti yang dilakukan oleh masyarakat dan adat tertentu dengan cara memacakkan penyapu dan menghalakan ia ke langit, atau mencampakkan pakaian pengantin ke atas atap, dan selainnya, maka kesemuanya ini adalah amalan khurafat yang HARAM hukumnya lagi bercanggahan dengan ajaran Islam.
Justeru, kami menasihati kepada seluruh umat Islam agar menjauhi perkara-perkara seperti ini dan beramallah dengan amalan yang bertepatan dengan petunjuk Islam yang suci lagi murni.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar pencerahan ini memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...